Historie Longboardingu částečně vychází z historie Skateboardů. Doporučuji tedy první přečíst článek o historii skateboardingu. Tento článek je jen doplňující.
Longboarding vznikl v 60. letech 20. století, kdy v okolí Santa Monicy a Venice Beach započal psát svou historii. Tehdejší surfaři hledali způsob dopravy na pláž a zábavu na dobu, kdy nejsou vlny. Postupným vývojem skateboardingu a se vznikem snowboardingu vzniklo něco, čemu už můžeme říkat longboard. Kolem roku 1973, kdy zhruba vznikl první klasický oboustranný skateboard, vznikaly i první invertní (longboardové) trucky. Tím se začal psát začátek longboardu.
Nikdo přesně nedokáže určit kdo a kde s tímto sportem a zábavou začal. Už ve 40.letech 20. století se objevovalo něco mezi koloběžkou a skateboardem, vyrobené ze starých bruslí.Jediné co se ví, že se deska dostala na kolečka v 60. letech v Kalifornii. Tento sport vznikl jako odnož surfingu. Pokaždé na surfing nebylo ideální počasí, velký vítr, malé vlny a pod. Proto vznikl skateboarding. Někdo s tím jednoduše začal, rozmontoval staré kolečkové brusle a kolečka namontoval na desku, připomínající surf. A ono to jelo. První skateři se v té době nazývali “sidewalksurfer” (chodníkoví, pouliční surfaři). Jezdili na vlastnoručně vyrobených deskách, které byli velice úzké, sotva 10 cm a podstatně kratší než jsou dnes. Skateboarding byl v této době jen bezstarostné popojíždění na kalifornských cestách, kdy se skate ovládal jen přenášením váhy z jedné strany na druhou. (cruising) Jestli hádáte že Historie Longboardingu je téměř stejná jako u Skateboardingu, nejste uplně tak daleko od pravdy.
Raketový rozvoj
Později jezdci vyvinuli patku (kicktail), která dovolila jezdcům se skatem švihnout a vyskočit. Začalo se tak se skatem manévrovat i za jízdy a přenášet tak váhu i dozadu. Období kdy si jezdci dělali desky sami skončilo v roce 1965. V tomto roce se objevily průmyslově vyráběné skateboardy. Historie Longboardingu tedy zažívala stejně velký boom jako historie skateboardingu, dříve se tyto dvě prkna zas tolik nerozlišovaly. Tyto prkna byly silnější a z kvalitnějšího dřeva, trucky byli velmi slabé z litiny a kolečka se vyráběla z tvrdé gumy. S příchodem průmyslové výroby se objevily první závodní disciplíny: freestyle, slalom, downhill (sjezd), skok vysoký a skok daleký. Jezdci v Californii využívají i období sucha, kdy bylo zakázáno napouštět bazény. Začali jezdit na skateboardu v betonových bazénech a odstartovali tak novou disciplínu – jízdu v rampě, která se postupem času vyvíjela. Na začátku 70. let minulého století se dostal skateboarding do krize. Stávala se častější zranění, pády na ulicích a “skateři” naráželi do chodců. Veřejnost se postavila proti této zábavě a vytvořily se zákony a předpisy, které zakazovaly skateboarding provozovat. A samozřejmě tato opatření zapříčinila to, že se o skateboarding zvýšil zájem, protože jak to bývá, co je zakázáno, to je pro mladé lidi zajímavé.
K návratu této zábavy také pomohlo mnoho nových materiálů a technik při výrobě. Objevil se polyuretan a začala se vyrábět nová kolečka, která byla měkčí, jezdila lépe, tišeji a byla mnohem bezpečnější. Při vyrábění desek se uplatnily techniky, které se využívaly při výrobě lyží. Vedle dřeva se objevily materiály jako laminát, umělé hmoty a dokonce i kov. Na trhu se začaly objevovat i ochranné helmy, rukavice, chrániče na kolena a na lokty. Skateboarding se stal módou a plnohodnotným sportem. Začaly se konat oficiální závody i mistrovství, jak ve slalomu, tak obřím slalomu, freestylu, skoku dalekém, skoku vysokém, sjezdu a ježdění po rampách. Rampy byly buď vyrobeny ze dřeva, kovu, nebo se používaly různé městské překážky.
Krize
Při závodech byly nařízeny povinné ochranné pomůcky. Jak už se u módních záležitostí stává, rychle se objeví a rychle je zase nahradí něco jiného. Skateboarding šel do ustraní a měl image hračky pro děti. Skateboard nahradily kolečkové brusle a později terénní kola. Skoro všechny skateboardové parky, které byli postaveny v době kdy byl skate populární, musely být zavřeny pro nedostatek zájmu veřejnosti. Řada velkých výrobců ukončila svoji činnost a přestala vyrábět produkty pro tento sport. Historie Longboardingu a skateboardingu prožívala úpadek. Jen hrstka lidí zůstala této zábavě oddaná a skateboarding provozovala dál. Našlo se pár malých firem, které dál vyráběly sakteboardový materiál a pokračovaly tak ve vývoji. Tato doba temna byla velice důležitá ve vývoji a kreativitě skateboardingu. Lidé, co jezdili na skateboardu, byli bráni za outsidery a z tohoto sportu se spíš stal už jen životní styl.
Skateboardingové legendy “zakladatelé”
Ducha této zábavy navrátili dva “skejťáci” z Kalifornie, a to George Powell a Stacy Peralta, kteří v roce 1979 založili skateboardovou firmu Powell Peralta. Ta je dodnes velice populární a považována za klasiku. George Powell a Stacy Peralta spolu natočili dokument “Future Primitive”, který vlastně ukazuje, že lidé měli po celá staletí tendenci stavět velké asfaltové cesty, plochy , svahy, zatáčky, obrubníky a různé překážky. Všechny tyto stavby tvoří základ na dobrou a pohodlnou jízdu na skateboardu. Za tento dokument byli odsuzováni. Skateboardisté by svým ježděním ničili města a městské stavby. V 80. letech byl skateboarding brán jako vandalismus a čmárání po zdech (byl spojen s kulturou graffiti). Ale i v této době se tento sport vyvíjel a zlepšoval v technické oblasti. Kvalitnější desky, nápravy, kolečka, vše se zlepšovalo.
Thrasher
V roce 1981 začal v San Francisku vycházet skateboardový časopis Thrasher. Postupem času se s časopisu stal kult, který určoval a tvořil trendy. Magazín se hlavně snažil o to, aby se skateboarding vrátil na vysluní a stal se z něj zase sport a ne pouhá varianta surfingu. Vlastně jde jen o to se postavit na desku s kolečky a užívat si pohodu a jízdu. To vše se povedlo, skateboarding je znovu na výsluní a je populární dodnes. Z jezdců se stali profesionálové, kteří se tímto sportem živí. Značnou část na popularitě má i longboarding, který je v současné době velice populární.
Jestliže vás historie longboardingu zaujala přečtětě si i naše ostatní články.