Ptáte se, co že to vlastně ten Freebord je? Představte si následujicí situaci.
Je léto a vy milujete snowboarding? Chybí vám sníh? Nevadí! Stačí najít asfaltku s pořádným kopcem a místo vleku se nechat nahoru dovézt třeba linkovým autobusem.
„Vyrůstal jsem na skateboardu a začal jezdit i na snowboardu. Postupně mi došlo, že by bylo fantastické spojit tyto dva sporty dohromady,“ vzpomíná tvůrce freebordu Američan Steen Strand, který freebord zkonstruoval jako první prototyp před dvanácti lety jako diplomovou práci na Stanfordské univerzitě, kde studoval produktový design. Po dlouhém a frustrujícím snažení je snowboard určený na jízdu po asfaltu stále populárnější zejména mezi skalními snowboardisty.

Proč?
Protože se na asfaltu chová stejně jako snowboard na sněhu. Což tradiční skateboard neumí. Na snowboardu je možné díky skluznici a hranám sjíždět kopec nejenom klasickým obloukem, ale i klouzavým pohybem. Díky tomu lze mimo jiné regulovat rychlost. Nebo se během jízdy točit kolem vlastní osy. Na skateboardu je možné zatáčet v podstatě jen delšími obloučky a podobná regulace rychlosti je v podstatě nemožná. Pokusíte-li se „zahranit“, následuje katapult a ani sebelepší chrániče nepomohou.
Ani skateboard, ani snowboard – spíš nákupní vozík
Freebord sice na první pohled skateboard připomíná, liší se ale třetím kolečkem mezi oběma „trucky“. Přidaná kolečka lehce vyčnívají nad obě napevno přidělaná k truckům, a otáčejí se navíc kolem vlastní osy. Díky tomu lze na asfaltu simulovat i klouzavou jízdu snowboardu po sněhu. A v případě potřeby „zahranit“ a téměř na místě zastavit.
„Výhodou freebordu oproti snowboardu jsou nižší pořizovací náklady,“ Samotné prkno stojí zhruba šest tisíc a další investice nejsou v podstatě potřeba.
Na freebordu se lze vyřádit i na rovině, ale je to těžší než na skateboardu. Přeci jen je to prkno určené spíše na jízdu z kopce. „Přestože díky větším kolečkům přejede ledacos, ideální je kvalitní čistý povrch.
Kolečka nejsou žádný bábovky
Ač by se zdálo, že kolečka toho kvůli častému klouzání moc nevydrží, opak je pravdou. „Zatímco na skateboardu dobrý jezdec odrovná jedny kola klidně za den, na freebordu jsou mnohem trvanlivější.
Deska je technologicky dokonale promyšlená
Totéž platí o základní desce: díky tomu, že jezdec stojí s nohama zaklesnutýma do vázání v podstatě nad kolečky, jen stěží se stane, že by třeba po výskoku dopadl doprostřed prkna a rozlomil ho.
Nejvíc freebordistů jezdí asi v kolébce novinky v USA, silnou základnu už má ale i například ve Francii, kde se jich prodá na deset tisíc kusů ročně a kde již vznikají první specializované freebord parky. V České republice tento kočkopes mezi prkny ještě není tak rozšířený.

Tajemství skluzu. Oproti skateboardu má freebord šest koleček. Středová kolečka de facto nahrazují skluznici a otáčejí se kolem vlastní osy. Díky pružině, které je vrací do přímého směru, lze snadno sjíždět kopce i rovně. Navíc lze upravit jejich výšku: čím více vyčnívají, tím více se prkno chová jako snowboard. Pro začátek se doporučuje poloha co nejblíže prknu.
Lepší ovladatelnost. Podobně jako snowboard má freebord vázání, je ale pootevřené a lze z něj kdykoliv vyskočit. Úhly nohou vůči prknu lze nastavovat jako na snowboardu, stejně tak šířku a výšku podle obuvi. Díky vázání se také snáze než na skateboardu vyskakuje na obrubník.

Pokud pořád nemáte představu oč tu běží zkuste na youtube oficiální kanál “Freebord”.
zdroj: freebord.com
[tawkto]